Gamification and Cepi

Acest proiect are în vedere utilizarea unor metode didactice moderne care vor transforma procesul instructiv-educativ într-un context creativ și dinamic, adaptat necesităților elevului secolului XXI. Scopul este acela de a-i determina pe elevi să colaboreze cu profesorul, să se bucure de experiența educațională. Un element important în acest demers îl reprezintă contextul digital cu tot ceea ce implică ( social media, smartphone, platforme online) pentru că tehnologia devine un adjuvant în predare și evaluare.

Astfel, obiectivele acestui proiect (derulat în parteneriat cu echipe din Franța, Macedonia și Spania), sunt:

  1. Implementarea conceptului de parteneriat la nivel de comunitate ( școală-elevi-părinți-comunitate locală);
  2. Implicarea activă a elevilor în procesul de predare-învățare, folosind metode inovative;
  3. Transformarea metodelor clasice în jocuri educative, adaptate secolului XXI;
  4. Formarea cadrelor didactice în contextul GAMIFICATION;
  5. Schimbul de experiențe între parteneri europeni;
  6. Formarea competențelor în ariile curriculare majore: limbă, științe, artă, sport

Prima mobilitate a avut loc în noiembrie 2021 la grădinița Pikolini Academy din Skopje, Macedonia. Partenerii europeni au folosit această primă întâlnire pentru a trasa liniile conceptului de GAMIFICATION. Ideea de joc îmbinată cu achiziție de cunoștințe și competențe se naște în mediul preșcolar. Astfel, acest generic joc se transformă în fundamentul metodelor și strategiilor didactice. Printre activitățile propuse în Skopje se numără: Coordonare prin dans, Domino-primii pași spre matematică, Hrănește rozătoarele, Toamna.

A.1.Coordonarea prin dans
Ora de educație fizică și sport este transformată într-un moment de coregrafie. Preșcolarii trebuie să urmărească mișcările cadrelor didactice și să își coordoneze gesturile în tandem cu ceilalți colegi.
 
A.2.Domino-primii pași spre matematică
Copiii au în față un tabel cu domino. Fiecare trebuie să umple pătratele cu atâtea semințe câte buline are fiecare cadran.
 
A.3.Hrănește rozătoarele
Această activitate are în vedere o reconstituire a naturii. Preșcolarii trebuie să așeze animalele și plantele în funcție de zona căreia corespund ( deal, câmpie, pădure etc.)
 
A.4.Toamna
Activitatea are în vedere crearea din diverse materiale reciclabile a unui peisaj de toamnă. Preșcolarii trebuie să comunice, să se ajute între ei și mai ales să lucreze în echipă.

A doua mobilitate s-a derulat în ianuarie 2022 la College Petit Manoir din Martinique, Franța. Această întâlnire a avut ca scop realizarea de activități din domeniul științelor. Astfel, partenerii francezi au pregătit proiecte precum: De la sămânță la plantă, Orașul ecologic sustenabil, Mistere geologice, Omul în contextul vieții marine.

B.1.De la sămânță la plantă- Biologie

Folosindu-se de grădina școlii, elevii au plantat semințe de cacao. Utilizând exercițiul observației, aceștia au explicat stadiile prin care o plantă trece până va ajunge la maturizare, precum și părțile componente ale acesteia.

B.2.Orașul ecologic sustenabil- Geografie și Ecologie

Utilizând cunoștințele dobândite la geografie cu privire la relief, climă, faună și floră, elevii au construit machete ale unor orașe ecologice și sustenabile.

B.3.Mistere geologice- Geologie

Având ca material brut însăși așezarea insulei într-o zonă vulcanică, elevii au folosit fragmente de pietriș, lavă și nisip pentru a explica necesitatea acestora pentru viețuitoarele din zonă.

B.4.Omul în contextul vieții marine- Biologie

Elevii au desfățurat o activitate ecologică de tip vlog prin care au arătat profesorilor importanța fiecărui ecosistem pentru a menține echilibrul naturii.

A treia mobilitate a avut loc în martie 2022 la Școala Gimnazială Puiu Sever, Ineu, România. Cadrele didactice au pregătit activități din aria curriculară limbă și comunicare. Orele au fost proiectate conform principiului transdisciplinar: Cultură și idiom, Engleză prin sport, Scriere creativă, Observă și comunică.

C.1.Cultură și idiom- Limba franceză, Limba română, Limba engleză, Istorie

Elevii au pregătit un scurt program artistic. Au creat un colaj de melodii specifice fiecărei țări, punctând identitatea lingvistică și culturală în context național și internațional. De asemenea, au pregătit momente de dans specifice fiecărei țări și au folosit expresii uzuale pentru a-i saluta si pentru a le ura Bun venit.

C.2.Engleză prin sport- Limba engleză, Educație fizică și sport

Activitatea s-a bazat pe jocurile de societate: board game și escape room. Astfel, elevii au fost împărțiți în 3 grupe. Fiecare grupă avea 4 obstacole. Fiecare obstacol a însemnat rezolvarea de exerciții în limba engleză ( asocieri, comparații, rebus, ghicitori) și efectuarea unor exerciții fizice.

C.3.Scriere creativă- Limba și literatura română, Istorie, Educația plastică

Utilizând informații dobândite la orele de limba și literatura română, istorie și educație plastică, elevii au conturat portretul a 4 personalități: Victor Hugo, Salvador Dali, Alexandru Macedon și Constantin Brâncuși. Fiecare grupă a transformat personajul real într-un personaj fantastic și folosind aplicația Story Jumper și-au creat propria carte. De menționat este că au respectat structura textului narativ și momentele subiectului literar.

C.4.Observă și comunică Preșcolarii au învățat despre legumele de primăvară și au răspuns la întrebări despre întrebuințarea acestora: În ce perioadă se plantează?, Ce parte consumăm din fiecare legumă?, Care sunt părțile componente ale legumelor? Etc. Activitatea s-a finalizat prin plantarea de legume: ridichie, salată verde și ceapă.